
The effectiveness of Internet for informing and 
mobilizing in the events after the Iranian presidential 
election 

 
Mehdi Yahyanejad 

 
Activists looking for change in Iran used social networking, blogs, social networks 
and micro blogging platforms before and after the Iranian presidential election to 
build a political movement within a country with little political freedom and limited 
freedom of press. Internet helped to make the movement known to the 
international audience. It created a common understanding among the protesters 
and allowed coming to agreements on the tactics and publicizing demonstrations. 
Iranian government used a range of tactics from denial of service attacks against 
the opposition websites to the surveillance of Internet traffic to interrupt the use of 
Internet by the opposition. Social media provided a new way of communication 
that was harder to be captured by the Iranian government.  In addition, was more 
secure relative to other modes of political activity in Iran.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 

Table of Contents 
The effectiveness of Internet for informing and mobilizing in the events 
after the Iranian presidential election .......................................................................1 

Introduction .............................................................................................................................. 2 
The ways the Internet played a role ................................................................................... 8 

Building the discourse of democracy and non-violence tactics ..................................... 8 
Political Activism on the web right before the election .................................................... 8 
The political scene before the election ............................................................................ 11 
Providing evidence of unusual activity during the election day ................................... 11 

Live video feed proved the militia attack on Mosavi’s headquarter ...................................... 11 
Consolidation of perceptions to agree that there was election fraud.......................... 12 
Keeping the movement alive in the intervening periods ............................................... 13 

Case study: sending 1 million SMS messages to sport program ......................................... 13 
Universal recognition for the movement.......................................................................... 14 

Neda’s video.................................................................................................................................. 15 
Distributing independent news to Iran ............................................................................. 15 
Call for action....................................................................................................................... 17 
Online activists impacting the mainstream media ......................................................... 18 

Example: VOA removing Sazegara’s program and the online protest ........................... 18 
Case study: putting pressure on BBC to change their reporting...................................... 18 

From a blog post to 3000 gathering in less than 9 hours....................................................... 19 
When social media failed the Green movement: The Trojan Horse Strategy .................... 20 

Human rights campaigns through social media ............................................................. 21 
Conclusions............................................................................................................................ 21 

 

 

 

Introduction 
 
Social media played a significant role in the creation of the Green movement 
before and after the Iranian presidential election of June 12, 2009. Persian blog 
sphere helped to create the discourse for democracy, pluralism and tolerance in 
the years before the election. During the three months leading  to the election, 
Internet and social media were used to campaign for the presidential candidates.  
 
Before the election, social media was used by the reformist activists to support 
their favorite candidates Mirhosein Mousavi and Mehdi Karoubi. These 
campaigns took place on blogs, political websites, social news aggregators 
(Balatarin), microblogging tools (FriendFeed and Twitter) and social networks 
(Facebook).  
 



In most studies done on the impact of the social media in the aftermath of the 
Iranian election, researchers mainly focused on the impact of Twitter, and in most 
cases, found little evidence to support the claims for the importance of social 
media. 
 
The focus on Twitter was due to several factors.  The content on Twitter was 
primarily in English and could be easily used for text analysis without a need for 
Persian to English translation. Twitter also has a powerful API, which makes it 
easy to measure different types of activities such as number of postings and re-
tweets. The State Department’s call for delaying the Twitter maintenance also 
resulted in overplaying the role of Twitter.  Social media was important but in 
most cases, the activity was taking place elsewhere. 
  
In this article, I discuss how social media played a role and used different 
platforms to influence the events in Iran.  In addition, methods Iranian 
government used to combat the influence of the Internet are listed. 
 
 
 
Internet 
Platform 

Description 

Video 
Platforms: 
Youtube, etc 

The video websites helped to provide evidence for the 
demonstrations taking place and exposed police brutality and 
killings. Youtube was the most popular video sharing websites. 
YouTube highlighted the Iranian protests on the front page of its 
CitizenTube during the demonstrations. 

Facebook Unblocking Facebook before the presidential election allowed 
rapid user growth and political activism on Facebook. Facebook 
allowed information to go from inside Iran to outside and from 
outside back to Iran.  

Twitter It did not have a large following in Iran. A handful of Iranian 
activists and journalists twitted what they read on the Iranian 
source. This allowed the international audience and reporters 
easily track the events in Iran.   

Political 
campaign 
websites in 
side Iran 

The political websites based in Iran were influential in creating 
the Internet activity on the social networks by providing the 
content to be shared and discussed.  
Ghalamnews and Kalame: The official websites of Mousavi were 
the reference point for many of the Mousavi supporters.  
 
MowjSevvom: The campaign website of reformist candidates 
played an important role in bringing the former president 
Khatami back to the campaign scene. One of their petitions was 
signed by 450,000 people.  

Blogs and 
Balatarin 

Blogs remained the source of new ideas for the movement and 
also exposures of specific information on the human rights 



 
 
 
Other communication channels Description 
SMS Even though it wasnot internet based, it 

had a much wider reach than the 
Internet in Iran. Before it stopped 
working, it was used widely to share 
information. 

Satellite broadcasts: BBC Persian and 
VOA 

They have a wide audience in Iran, 
which goes far beyond the Internet 
reach. However, these broadcasts do 
not have the same level of engagement 
as Internet.  

Cellphone Videos and Photos Cellphones provided some the most 
important content on the web.  

 
 
 
 
 
 

Blogs and 
Balatarin 

Blogs remained the source of new ideas for the movement and 
also exposures of specific information on the human rights 
violations by the Iranian government.  
 
Balatarin, an aggregator of blog and news content, where the 
postings are prioritized by the voting of its members, was used 
to amplify the voice of the bloggers. A number of non-violent 
actions originated from the postings or discussions taking place 
on Balatarin.  

Mowj Camp A website which became very popular right after the Iranian 
presidential election. With members in Iran, it was the source of 
the daily news and ideas for the movement. Several key 
members of Mowjcamp were arrested in Iran and the website 
shut down its operation.  

News 
websites 
outside of Iran 

Roozonline, Gooya news, Radio Farda: A number of news 
websites based outside of Iran played an important role in 
exposing human rights violations and compiling daily updates. 

Blogs of 
NYTimes, 
Guardian, 
Huffingtonpost 

Using blogs by major newspapers allowed quick reporting on 
what was produced by citizen journalists.  

Mailing 
groups and 
chain emails 

They were one of the most reliable ways of distributing news or 
protest calls in Iran.  



 
Figure 1: Facebook and a number of Iranian websites were used to send information outside and 
inside Iran. Twitter was mainly used by a few journalists and activists to send information to the 
international audience and had few readers in Iran. Due to slow internet connections, YouTube 
content was not easy to watch in Iran, but the videos were still broadcasted through BBC Persian 
and VOA satellite programs.  

 



 
Figure 2: The timeline of major political events and the actions of the Iranian 
government on the web to contain their impact 
 
 



 

Figure 3: Google search volume limited to Iran for the Persian words of Balatarin, BBC and Fars 
News. They have similar profiles during the demonstration days.  

• Balatarin: a social news aggregator in Persian (similar to Digg) 
• BBC Persian: the most influential news network outside Iran 
• Fars News Agency: very close to the IRGC( Iranian revolutionary guard and 

supportive of Ahmadinejad 
 
 
 
 



 
Figure 4: The number of posts submitted to Balatarin in the category of politics 
per day; the labels correspond to the labels in the event timeline figure. 
 

 

 

 

The ways the Internet played a role 

Building the discourse of democracy and non-violence tactics 
After the crackdown on the press in 2000 in Iran, many of the Iranian journalists 
and activists started using the Internet to express themselves. This coincided 
with emerging blogging platforms that supported Unicode. Many Iranians living in 
Iran or abroad started blogging and this created a merge of more Iranians 
blogging. In 2006, The Persian language came in tenth on blogs posts based on 
the statistics published by  
Technorati (1). The journalists and activists brought with them the discussions 
around building civil society, reform and rule of law which had started during the 
relative freedom of early years of president Khatami to the web (2). The dominant 
discussions in the web (3).  
 
 
 
 

Political Activism on the web right before the election 
The unblocking of the Facebook and Twitter in January 2009 surprised many 
Iranian Internet users. A large number of Iranians signed up for these services in 
a short period of time.  In less than a month, Facebook became the 15th most 
visited website in Iran(4).  However, Twitter did not have similar success to 
Facebook since FriendFeed, also a microblogging platform, was already popular 



in Iran. FriendFeed was more suitable for creating conversations and sharing 
content from other sites.  
 

 
Figure 5: Comparing the google searches for twitter and facebook from Iran. Twitter is not a popular 
social network in Iran.  

 
It has been a mystery why the Iranian government lifted the censorship on these 
websites. Some people speculated that this was done to create more excitement 
for the upcoming presidential election and more participation in the election. This 
does not have much support considering that the use of Facebook and Twitter 
during that time was far less political as compared to the reformists online 
websites and opposition websites, including news websites such as Gooya 
News, Roozonline or Balatarin. 
 
One potential explanation could be that the Iranian government tried to divert the 
attention from the more political websites to what they perceived to be apolitical 
platforms of Facebook and Twitter. Another explanation could be that the Iranian 
government has done this to collect information on Iranians by taking snapshots 
of their profiles and who they are friending with. This is technically feasible 
considering the fact that Facebook did not support encrypted access to its 
website. Users viewed the website through the http (not https) access, which is 
not encrypted.  



 
The unblocking of Facebook and Twitter coincided with hacking of Balatarin, 
which was the main hub of the Iranian bloggers, journalists and dissidents. 
Balatarin had been used by bloggers to expose corruption and wrongdoing within 
Ahmadinejad’s government.  
 
 
 
 
The first political activism of the pro-reform camp in Iran started by a website 
called The Third Wave (Mowj Sevvom). In their campaign, they called on the 
former president Khatami to run against Ahmadinejad. They collected more than 
450,000 signatures calling on Khatami to run(5). Khatami signed up for the 
presidential election and acknowledge the role of The Third Wave campaign(6). 
Khatami later left the campaign after the other reformist candidate, Mousavi, 
announced his participation. 
 
After Mousavi’s nomination, the political campaign heated in a very short period. 
Mousavi made his campaign slogan ( har Irani yek resaneh)   “every Iranian is a 
media outlet” and called on his supporters to use the Internet to broadcast his 
message.  He also had an active campaign website called Ghalam News.  In 
addition, his wife, Zhahra Rahnavard, had a Facebook page (not updated by 
herself)(7). 
 
The other reformist candidate, Mehdi Karoubi, was active online. His party’s 
newspaper, Etemad-e Melli, was also published online. His campaign manager, 
Karbaschi, created and maintained an active Twitter account. There were also 
multiple groups in support of a different candidate. According to an adviser to one 
of the candidates, in their campaign, they even discussed who had enough 
seniority points on Balatarin.com to create the headline of the day to be more 
sympathetic to their campaign.  
 



The political scene before the election 
After Mousavi announced his run for presidency, he gained popularity in a short 
matter of time. Mousavi had not been in politics for more than 20 years and had 
less than three months to campaign. There is no independent TV in Iran and 
most of the reformist media had been closed in the previous years. Mousavi was 
also running against Ahmadinejad used a populist language.  Ahmadinejad had 
substantially increased the retirement payments of the retirees in the months 
before the election. He also distributed the shares of the state-owned companies 
to the villagers and the poor with a promise of future money?. Ahmadinejad 
blamed Mousavi for the past failures of the Islamic Republic and publicly 
denounced the corruption of the former president, Rafsanjani, a backer of 
Mousavi. 
 
 At least one person from the Mousavi camp has told the author that the 
campaign between Mousavi and Ahmadinejad cost Mousavi 12 points in the 
polls. Mousavi on the otherhand was very popular among youths, students and 
middle class Iranians. 
 
An online poll, asked supporters of different candidates on why they support their 
candidate.  Ahmadinejad supporters mentioned the fight against corruption, 
gaining access to nuclear energy and his support for the poor as the main 
reasons. In contrast, the supporters of the three other candidates mentioned the 
increase of social freedom, improved relations with the west and moving toward 
democracy as the main reasons for voting for their candidates. 
 
 
 
 

Providing evidence of unusual activity during the election day 
The day of the presidential election was a critical day. The speed of events 
happening on that day caught everyone by surprise. On the day of the election, 
Iranian government disabled SMS services across Iran. Mousavi’s camp had 
more than 20,000 observers in different polling locations. The observers were  
supposed to report back the results and or any election irregularities using SMS 
messages to Mousavi’s campaign headquarters. The interruption of SMS 
services has been named as one of the primary evidence in the election fraud by 
the Mousavi campaign. 
 
The government claims that the SMS service was interrupted to prevent their use 
for the purpose of campaigning for different candidates on the election day 
(campaigning on the election day is illegal in Iran).  

Live video feed proved the militia attack on Mosavi’s headquarter 
The second event of the day in relation to the social media was the militia attack 
on of the main campaign headquarters of Mousavi in Tehran. On the fifth floor of 
Qeytarieh campaign headquarter, Mousavi campaign had set up a room with 



web broadcasting of video interviews of politicians and celebrities who were 
encouraging people to get out and vote.  
The plaintiff militia attacked the building and moved to the 5th floor of the building 
to disrupt the broadcast. VahidOnline, an Iranian Internet celebrity who remained 
anonymous until that day, was present in the building.  He had witnessed the 
attack and posted it on his Twitter account and other web services about the 
attack(8)(8)(8). To prove to his online readers the severity of the situation, he 
used his mobile phone to broadcast videos of the attack to a video site called 
Qik. He has stated that about 8000 users have viewed the video so far. 
Meanwhile the attackers made it to the 5th floor of the campaign headquarter and 
broke the broadcasting equipments. People in the building fought back and were 
able to arrest four of the militia and called the police. 
 
The video of the events broadcasted live on Qik. These videos were later 
broadcasted on BBC Persian evening newscast. The videos of the militia attack 
on the Mousavi headquarter was one of the most important elements that made 
people think of militarization on the election day.  Because of these events, it 
resulted in the creation of the perception that a silent coup had taken place. The 
supporters of Iranian government claim that the security forces went to the 
headquarter to disable a broadcast which was violating the campaign laws. 
VahidOnline, who broadcasted the video, went to hiding and later escaped Iran. 
He posted an emotional statement on his blog with the title of “The crime of being 
online” before he crossing the border with the help of smugglers(9).  
 
 
At 6:30pm several hours before the polling stations close, Fars News Agency, a 
website close to the Iranian revolutionary guard, predicted that Ahmadinejad will 
win with 60 percent of the votes. There was a general disbelief among the online 
users. The news announcement of Fars News was posted to Balatarin with the 
altered title of “Is this believable: Mousavi 28 percent!! Ahmadinejad 69 percent?” 
(the biggest fraud of the century). This link was posted at 12:09am (Tehran local 
time)  only after 3 hours after the polling stations closed(10). 
 
 

Consolidation of perceptions to agree that there was election fraud 
Iranians supporting Mirhossein Mousavi were surprised by the election result. 
Based on many firsthand accounts, these supporters made up their mind about 
the election fraud in the first few hours after the election. One foreign-based 
journalist who was interviewed for this article said that his host stayed up all night 
and was checking different websites and making calls to friends and families 
discussing the election fraud. 
 
Considering that there is no independent TV stations in Iran and all the 
newspapers are heavily monitored by the Iranian government, the only means of 
getting alternative information is through the Internet, satellite TV broadcasts 
(BBC Persian, etc) and word of mouth. The word of mouth has its own limitation 



when it comes to deciding on whether their perception is shared by the rest of the 
public. Most people might feel unhappy about their government but would not be 
informed that people in a different part of town are against their government too. 
 
 The satellite broadcasts of BBC Persian and Voice of America have limited 
ability due to being less interactive compared to Internet. Viewers see them as 
the reflection of a certain viewpoint and might also suspect their independence 
and fairness. In this case, social media could go beyond the discussions among 
friends and family and also carry the opinion of other people living in Iran.  
 
The long distance links provided by the social media helped to speed up the 
consolidation of this perception. There is a need for further research and better 
methods of measuring of this role of social media. 
 
 
 

Keeping the movement alive in the intervening periods 
Internet and SMS created mediums to keep the Green movement alive at the 
time when demonstrations were not feasible due to the state suppression. 
Different campaigns on the Internet kept activists connected and active. In some 
cases, creative ideas emerged from Internet discussions and were practiced 
widely by the public. 
 

Case study: sending 1 million SMS messages to sport program 
The most watched program on Iran state-run TV is the sport program called 90. 
During this program, people are sometimes asked to vote on certain answers by 
sending SMS. Early in January 2010, the online activists called people to send 
an SMS to the next program of 90 and choose the 3rd option regardless of what 
the question would be(11)(12).  This idea was spread by SMS in Iran. The last 
choice was chosen because it was primarily shown in green. In this program, the 
host chose to make the last option in yellow but people still voted for the last 
option. The question on the program was “What is the main reason for the 
decline of soccer in Iran?” 
  
The options that were given were as follows: 
 
 1) The weakness of soccer management 
 2) The technical weakness of the coaches. 
 3) The departure of the Golden soccer players. 



 
Figure 6: More than a million Iranians voted for the 3rd option(a wrong option) by sending SMS to a sport 
program on the state-run TV to show their support for the Green movement 

 Most Iranians for whom soccer is the most favorite sport are well aware that 
management is the main reason for the decline. More than 1.8 million people 
voted and 75 percent of them chose the third option. This simple and fairly low 
risk action proved to the people who were watching the program that there are at 
least one million Iranians who are ready to show their dislike of the government 
by following the campaign of the green movement activists(13)(14). Jahannews 
website, a news website supporting Mahmood Ahmadinejad, accused the host of 
the program of fraud by saying “the websites of Twitter, Facebook, and Balatarin 
have announced that they won with 77 percent of the votes before even the 
program ends”.(15).  
 
Another interesting aspect of this campaign was that there was a consensus 
whether this is a good idea(16). Some people argued that this would allow the 
Iranian government to identify the supporters of the Green movement. In fact, the 
person who maintains Mousavi’s Facebook page asked people not to send 
SMS(17). By then, the campaign was outside of Internet and was spreading 
through SMS in Iran. 
 
 
 
 
 

Universal recognition for the movement 
If there is one single thing that made the Green Movement on the top of the news 
was the effectiveness of the activists in getting the news of what was happening 
outside of Iran and present it to the right audience in the fastest possible manner. 
Several trends came together to allow this to happen and this might not happen 



again any time soon. Many people worldwide started using social networks like 
Facebook. Journalists and celebrities started using tools like Twitter to stay 
connected and be cool. Iran was on the top of the news due to the nuclear issue 
and this raised the profile and importance of the country for news media. Iranian 
diaspora participated in the election in far greater numbers than previous 
elections and their disappointment after the election made them active 
broadcaster of Iran-related news.  
 
 

Neda’s video  
Social media provided tools of reporting the news quickly and anonymously. For 
example, Neda Agha Soltan was killed at 7:20pm Tehran time. The person who 
took the video sent the video to someone else outside of Iran who posted it on 
Facebook on 8:53pm. The link to the video was posted once at 9:45pm to 
Balatarin and was promoted to the front page after getting the required votes by 
9:59pm. The video was subsequently posted to youtube on 10:19pm. That video 
has received 270,000 views on facebook. In less than 3 hours, the video of 
Neda’s death had been broadcasted to thousands of viewers worldwide. As S.E. 
who was interviewed for this article said “in 80s, thousands of Iranians were killed 
in the Iranian prisons in a short period of time and to this day that event has got 
very little publicity, but a good number of atrocities are documented and the 
Iranian government is forced to come up with explanations for them.” In the case 
of Neda, Iranian government changed his story many times(18)(19). At first, it 
claimed Neda has not died in the video and the blood was fake. Later, the Iranian 
government made a documentary claiming that Neda was assassinated by a 
woman who ran away from the scene(20).  
 
In a similar example, on Dec 26, 2009, in the large protest that took place, a 
truck-owned by the Iranian security forces drove over a protestor several 
times(21). The video was immediately posted to youtube and was broadcasted to 
Iran by the satellite TV broadcasts. Iranian government had to come up with an 
explanation and changed its story three times(22).  
 
This shows the speed of reporting combined by video evidence puts significant 
pressure on the state to explain its actions. If the social media was going to be 
given a name, it should have been called “mobile video revolution” or “Youtube 
revolution.” 
 
 

 

Distributing independent news to Iran 
There are no independent TV stations in Iran. Most of the newsparers are state-
owned or belong to pro-government policians. Prior to the presidential election in 
2009, satellite broadcasts by BBC Persian and Voice of America had a wide 



reach among the general public. Students, journalists and activists used Internet 
as their main source of alternative news. Most of the sources on Internet were 
websites in Persian. Iranian government owned websites still had a lot of visitors 
compare to the foreign-based Persian websites. For example, Farsnews Agency 
believed to be operated by the Iranian revolutionary guard has more visitors 
compared to Gooya news, Jaras or Balatarin.com, which have more anti-Iranian 
government content. This is due to the Internet censorship.  
 
 

 
Figure 7: The news websits close to the Iranian government recieve more visits compared to the 
censored websites. 

Mehrnews and Farsnews: high traffic news sites in Iran with strong ties to the Iranian 
government. 
Gooya News and Balatarin: independent news destinations based outside of Iran. 
Radio Farda: the Persian broadcast of Radio Liberty Europe funded by the US 
government. 
 
 
Prior the Iranian presidential election, Facebook was unblocked and was used 
heavily by the supporters of Mousavi. Twitter was not popular among Iranians. In 
fact, Friendfeed, a different Sillicon Valley based microblogging platform, was 
more popular in Iran. Twitter was mainly used by a small number of Iranians—
mainly based outside of Iran—to translate news and distribute it among the 
international audience. The phrase “Twitter Revolution” was interpreted by many 
as Twitter being used for coordinating the demonstrations. This was never the 
case. In fact, the value of twitter for coordination in street protests comes from its 
quick announcements of action to a large number of followers through SMS. 
SMS system was down from the day of the Iranian presidential election for 
several weeks. Even though Twitter can be accessed through its web interface 
on mobile devices, but its user base was so low that this never materialized in 



Iran. Chain emails and mass emails were far more effective in sending the time 
and location of upcoming demonstrations.  
Challenges 
 
Censorship and jamming: There is almost no medium that is not affected by the 
Iranian government censorship or jamming. Internet websites are routinely 
blocked. SMS could be monitored or blocked at times when the Iranian 
government feels threatened. Also, satellite TVs could also be jammed.   
Building Trust: BBC and VOA are professionally run and often provide good 
reporting but the facts that they are known to be funded and operated by the UK 
and US government, they are viewed by some with suspicion. In the case of 
BBC, the influential role that BBC played during the Iranian revolution by 
broadcasting Ayatollah Khomeini’s speeches from France, has created a lasting 
suspicion of being a cleric-supporting station among some secular forces in Iran. 
Out of context: since TV stations are broadcasted from outside the country by 
people who have been outside of Iran many years, often the opinions expressed 
by talk hosts or guests is out of touch with the ordinary Iranians.  
 
 
 

Call for action  
Many people using the phrase “Twitter Revolution” imagined activists running in 
Tehran streets, coordinating gathering and demonstrations using their mobile 
phones. This never happened. As it has been mentioned, there were not that 
many Twitter users in Iran, and also SMS system was disabled by the Iranian 
government. However, social media was used in a number of ways to call for 
action. Social media was used as a way of brain storming ideas and improving 
these ideas before publicizing them any further. 
 
 This mostly took place in blogs and Balatarin. Once these ideas were ready, 
they were publicized widely by the weekly connected group of activists on blogs, 
Balatarin, Facebook, Twitter and chain emails. The author knows of at least two 
group who had built mailing lists with tens of thousands emails and were sending 
news or action calls to people in Iran. S.V. who was interviewed for this article 
states that he would receive up to 30 chain emails per day during the summer 
after election. 
 
 Email proved to be the most resilient way of Internet communication. Many of 
the ideas developed on the web were also broadcasted to Iran by Mohsen 
Sazegara and Alireza Nourizadeh. They were guests and political analysts of a 
weekly program on Voice of America. They would discuss the political issues but 
would not forget to mention the details of the locations.  
 
Most of the protests were planned for the days on which there was already a 
historical or political anniversary. On these anniversaries, the Iranian government 
had held pro-government rallies. The Green movement activists planned their 



demonstrations on these days to lower the risk of presence in the 
demonstrations. In many cases, the leaders of Green movement called people to 
participate in the pro-1979 revolution rallies. Major demonstrations took place on 
the Qods day (historically an anti-Israel rally), the student day, the university 
student day, Ashoora (a Shia holy day) and 22 Bahman(the anniversary of the 
1979 revolution). These days have been shown in the figure for the timeline of 
the events.  

Online activists impacting the mainstream media 

Example: VOA removing Sazegara’s program and the online protest 
Mohsen Sazegara and Alireza Nourizadeh were guests of a program on Voice of 
America and was the most viewed program on VOA’s Persian broadcasts to Iran. 
Since Sazegara and Nourizadeh were supporting demonstrators and were 
announcing what web activists had decided for the next demonstrations, VOA 
management who did not approve this use of their airtime canceled their 
program(23). Many online activists were outraged . On websites like Balatarin 
and Facebook people called on VOA to bring back the program. This protest was 
primarily web based. It wasn’t something that would be discussed in the Iranian 
newspapers or by competing TV channels. Finally, the program was re-enacted. 
 
 

Case study: putting pressure on BBC to change their reporting  
The last Friday of the month of Ramadan has been called Jerusalem day (Qods 
day) and has been dedicated by the Iranian government to the annual state-
supported anti-Israel demonstrations. In summer 2009, there was a serious 
crackdown on the protests that occurred after the election and emerging reports 
of the rapes in the prisons, there was an impression of fear and the Iranian 
government believed that the demonstrations have died out. Online activists 
called for Green supporters to show up at the Jerusalem Day and protest the 
crackdown. This mobilization started several weeks ago and initially did not have 
any support among the opposition figures in Iran. The Green movement activist 
called it “The Jerusalem day, the green day of Iran”. Many of them were hesitant 
to use the demonstrations against Israel to protest against Iranian government. 
Only in the days close to the Qods day, Mehdi Karoubi, one of the opposition 
leaders, responded to the calls by the online activists(24) . Mousavi waited until 
the last day to announce his participation. By those means, the Qods day’s 
demonstration was an idea that came out of Internet and was mainly spread 
through the web.  
 
Iranian government disrupted Internet services on the Qods day. In several hours 
after the demonstration, there were no youtube videos of the demonstration. BBC 
News published a news article which read: 
 

Reformist opponents of the controversially re-elected President 
Ahmadinejad seem to have been massively outnumbered by system 



loyalists eager to demonstrate their support for the president and his 
patron, the Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei. 

 
Balatarin users posted a link with the title “The weird claim of BBC International 
regarding the low number of the Green movement activists in the demonstration; 
There is need to send pictures”. This followed with online activists sending the 
links to pictures and the new videos on youtube to BBC. BBC website updated 
the article without acknowledging the correction (25) (25): 
 

Thousands of opposition supporters have clashed with security forces 
during a government-sponsored rally in Tehran. 
 
 

The Green movement protesters had been present in large numbers and 
subverted the official demonstration(26)(27). The protests at Qods Day revived 
the movement. In a way, it changed it from an election protests to a long lasting 
movement. One source close to the Iranian government who saw this only as 
social divide, told me that they believe it would take them ten years to regain the 
trust of half of Iranian who supported Mousavi.  
 
Mousavi was well aware of the significance of the demonstration. He called it a 
turning point for the movement. He also acknowledges the role of social media in 
a speech after the demonstration(28): 
 

Today, there has been a network created in the virtual space which acts 
very efficiently when there isn’t other type of media. The social groups 
acting with in this virtual space are less venerable. The members of these 
groups have given dynamism to the movement which has made us much 
more hopeful.  
 
There hasn’t been any official call [by the leaders of the movement] for the 
demonstration for the Qods day, but we witnessed this great 
demonstration. This was at a time where there have been many, many 
threats in the past 3 months and many of the families were preventing 
their children to go [to the demonstrations]. This could have not of been 
achieved without this [virtual] network. 

 
 

From a blog post to 3000 gathering in less than 9 hours 
It is hard to find cases in which only social media was involved. In practice, 
satellite TVs, SMS and word of mouth play an important role. In this particular 
example, the idea originated on a blog and was publicized through Balatarin. A 
blogger posted a link on Balatarin suggested people gather in Mohseni Sq in 
Tehran for a public mourning for Ayatollah Montazeri. In less than 9 hours, 
people circulated the announcements and about 3000 people gathered(29,30) . 
This example was one of the rare examples where the call originated by an 



anonymous blogger, and did not have any other endorsement from the Green 
movement leaders.   
(24)(24)(25) (29,30).  
 
When social media failed the Green movement: The Trojan Horse Strategy 
After the large demonstrations during the religious ceremony of Ashoora, the 
Green movement activists looked forward to the opportunity of the annual 
demonstration of 22 Bahman in celebration of the revolution of 1979. The annual 
demonstration starts from the main street in central Tehran and leads to the large 
Azadi Square (Freedom Square). Ebrahim Nabavi, a well-known Iranian satirist 
and blogger, suggested that the protestors hide their green signs until they reach 
Azadi Square. Once there, they would be able to take over the square and 
disrupt the speech by Ahmadinejad. 
 
 Nabavi published his idea on Jaras, one of the green movement news websites. 
This idea was debated online. Most people thought it to be a good idea. In a poll 
conducted the day before Feb 11, 2010, 80 percent of visitors of Balatarin said 
they believe this strategy will succeed(31). Many of the green movement activists 
compared it to the day in which Chashesco was overthrown. 
 
What happened on Feb 11th, 2009, showed that the Iranian government has long 
prepared for this event. The streets of Tehran were controlled by the security 
forces, and people were scared to leave their houses. The supporters of Iranian 
government were bused in to the main street leading to the Azadi Square. The 
supporters of green movement who made it to the rally were too spread out and 
were not able to recognize each other and could form groups of protesters. 
Iranian government also prevented people to go to Azadi square. Only a select 
group were allowed in which filled in the front of Ahmadinejad’s podium.  
 
A satellite picture taken by Geo Eye(32)  taken during the rally showed exactly 
what had happened. Azadi square was kept mainly empty. A large number of 
buses could be identified in the picture that had brought the supporters of the 
Iranian government to the main street leading to Azadi square. The low number 
of people in Azadi square was an embarrassment to the government. At the 
same time, the Trojan horse strategy had badly failed. The Iranian government 
knew the intentions of the green movement supporters well in advance and 
prepared for the day. In the hindsight, many people realized that the idea wasn’t 
such a good idea and no one had thought about the details and potential 
reactions by the Iranian government.  
 
As it was proved in this case, the type of existing platforms don’t provide a 
systematic ways of brainstorming or choosing the best ideas. Also the open 
nature of these platforms allows the adversaries to see the tactics and strategies.  
 
The failed demonstration on Feb 11, 2010 became the last major attempt by the 
Green movement to protest in the streets.  



 
 
 
 
 

 
 

Human rights campaigns through social media 
 
Majid Tavakoli, a student activist in Iran, was arrested after a speech he made 
criticizing the Iranian leaders. Fars News Agency claimed that Tavakolli was 
arrested when he tried to escape in woman clothing. It was evident this had been 
published to discredit Tavakoli(33). Masih Alinejad, a journalist and blogger, 
posted an article and asked men to wear headscarf in solidarity with Majid and in 
protest to the forced Islamic dress code for women in Iran (34). This was posted 
to Balatarin(35) and became the most voted item of the day and quickly spread 
to Facebook and other social networks. A blogger also slightly altered the 
campaign and made it only an action in solidarity with Majid(36). More than 450 
men took pictures of them with headscarf and posted it on Facebook in support 
of Tavakoli(37).  
 
 

Conclusions 
In this article, the main contributions of Internet in the events of the Iranian 
presidential election are reviewed. In most of the events, Internet was used 
among other communication tools such as word of mouth, SMS and satellite 
TVs. Internet lowered the cost of the political participation and protest for the 
masses. It also proved to be the only place to call for demonstrations on a 
specific day. In Iran cost of being a member of an opposition party is so high, 
which would make most people refrain from protesting against Iranian 
government in an organized way. Internet on the other hand lowered the cost of 
involvement. The risks of being a member of a Green movement Facebook 
group or being a member of a mailing list to get the updates from Jaras—a 
Green movement website—is an acceptable cost to many for making a 
difference. These loose affiliations have lowered the cost of participations but at 
the same time can result in confusion when there is a need to deal with the 
complex issues and tactics, which require better coordination and discipline.  
 
 
 
 
 



 

Bibliography 
1. Technoarati: Persian among the top ten languages in blogsphere. 

http://www.bbc.co.uk/blogs/persian/2006/11/post_132.html. 
2. Rahimi, B. Cyberdissent: the internet in revolutionary Iran. Middle East 2003. 
3. Distruption of Gmail service in Iran on the Qods day. http://sahamnews.org/?p=7159. 
4. Facebook among the top 15 most visited website from Iran. http://mhmazidi2.wordpress.com/2009/02/26/fa-to-15/. 
5. The Mowj website petition list. http://www.mowj.ir/PatitionList.php. 
6. Khatami talking to Mowj reporter. http://www.youtube.com/watch?v=DiTq5Tjng8Y. 
7. Zahra Rahnavard's Facebook page. http://www.facebook.com/zrahnavard. 
8. Unpublished interview with VahidOnline. 2010. 
9. The crime of being online. http://vahid-online.net/1388/05/20/be-online/. 

10. Balatarin. http://balatarin.com/permlink/2009/6/12/1617273. 
11. The idea of sending one million green SMS to the program 90. https://balatarin.com/permlink/2009/9/21/1766073. 
12. Let's show our unity in millions by sending SMS to the 90 program. 

http://haghmosalamma.blogspot.com/2010/01/blog-post_03.html. 
13. The result of the SMSs sent to the sport program. 

http://www.youtube.com/watch?v=LrfigqKfuD0&feature=player_embedded. 
14. Sending SMS to the 90 sport program. http://www.iranianuk.com/article.php?id=45295. 
15. The wide spread fraud by the coup supporters in the SMS of the sport program. 

http://www.jahannews.com/vdce7e8v.jh8fpi9bbj.html. 
16. Where are we going with SMS to 90. http://ebrahimh.blogspot.com/2010/01/blog-post_04.html. 
17. The announcement of Mousavi's Facebook page in regards to sending SMS to 90. 

https://balatarin.com/permlink/2010/1/4/1901604. 
18. Iran ambassador suggests CIA could have killed Neda Agha-Soltan. 

http://latimesblogs.latimes.com/washington/2009/06/neda-cia-cnn-killing.html. 
19. Zarghami claims that Neda's death is fake. http://khabaronline.ir/news-11915.aspx. 
20. Press TV documentary of Neda's death. http://www.youtube.com/watch?v=Shp7HE2YA_c&skipcontrinter=1. 
21. A protester is run over by an armored truck. http://www.youtube.com/watch?v=J2d3M203aAg&feature=related. 
22. Tehran police chief doesn't admit that the truck belonged to security forces. 

http://www.youtube.com/watch?v=YZbDU8KBE98&feature=related. 
23. Sazegara stops participating in the program due to restrictions. 

http://www.sazegara.net/persian/archives/2009/06/090623_225857.html. 
24. Karoubi: You will see the power of people on the Qods day. 

http://www.radiofarda.com/content/f3_karoubi_protest_Iran_Quds_rally_green_movement_postelection/1810580.html. 
25. Clashes erupt at Iran mass rally. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/8262273.stm. 



26. Iran protests on Qods day. http://www.guardian.co.uk/news/blog/2009/sep/17/iran-protests-quds-day. 
27. Despite Warning, Thousands Rally in Iran. http://www.nytimes.com/2009/09/19/world/middleeast/19iran.html. 
28. Mosavi's speech after the Qods day. http://www.parlemannews.ir/?n=4128. 
29. Video of the gathering after the death of the dissident Ayatollah Montazeri. 

http://www.youtube.com/watch?v=KLNteL_V6QY. 
30. The call for gathering to commemorate the dissident Ayatollah's death. http://balatarin.com/topic/2009/12/20/1003993. 
31. 80 percent of Balatarin visitors say that the Trojan horse strategy will work. http://polldaddy.com/poll/2678326/. 
32. Satellite picture of the pro-government rally. http://www.geoeye.com/CorpSite/gallery/detail.aspx?iid=294&gid=20. 
33. Iran regime depicts male student in chador as shaming tactic. http://www.guardian.co.uk/world/2009/dec/11/iran-

regime-male-student-chador. 
34. The story of Majid Tavakoli is the story of humilation of the women in my country. http://masihalinejad.com/?p=953. 
35. The green movement wear headscarf in a symbolic gesture. http://balatarin.com/permlink/2009/12/9/1867237. 
36. We are all Majid. http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/2009/december/13//-d2ccd213cf.html. 
37. Iran's Veil Campaign. http://liveshots.blogs.foxnews.com/2009/12/11/veil-campaign/. 
38. Fars News Agency. http://balatarin.com/permlink/2009/6/12/1617273. 
39. Balatarin. http://balatarin.com/permlink/2009/8/30/1731504#c-2126752. 
40. No to Gaza, No to Lebonan, My life is for Iran. http://www.youtube.com/watch?v=5iW_glPRVqY. 
41. IRGC warning protests on the Qods day. http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8806260664. 
42. Why Did Iran Unblock Facebook. http://www.rferl.org/content/Why_Did_Iran_Unblock_Facebook/1510005.html. 
43. The text of the statements made by the defendent for Ashoora demonstration. 

http://www.aftab.ir/news/2010/jan/30/c1c1264845881_politics_iran_court.php. 
 
 


